Miten luodaan täydellinen tarjous?

Muokattu: Ke, 30 Joulu, 2020 klo 11:44 PM


Katso lyhyt 3 minuutin intro video alla.

Keskeisin asia täydellisessä tarjouksessa on pystyä osoittamaan, että olet ymmärtänyt asiakkaan ongelman tai tarpeen. Mikäli koet, että tapaamisessanne jokin keskeinen seikka jäi epäselväksi, niin älä epäröi olla asiakkaaseen yhteydessä. Vältä kuitenki esittämästä samoja kysymyksiä uudelleen, sillä se osoittaa vain, että et ole kuunnellut.

Otsikko & intro

Hyvässä tarjouksessa on aina otsikko ja intro, jossa pyritään heti osoittamaan, että ollaan ymmärretty asiakkaan tarve ja mitä varten tarjousta ollaan ylipäätänsä luomassa. Jos asiakas on ilmaissut jotain huolenaiheita tai lisävaatimuksia, niin ne on hyvä huomioida tässä samassa yhteydessä - sillä asiakas saa heti tunteen, että häntä ollaan kuunneltu.

Palvelun tai tuotteen kuvaus

Kerro lyhyesti ja selkeästi mitä asiakas saa sinulta tarjouksen hyväksymisen myötä. Kuvauksen yhteyteen on myös hyvä liittää jokin visuaalinen elementti, kuten kuva tai video, joka kuvastaa tarjoamaasi palvelua tai tuotetta. Pyri välttämään liian teknistä kieltä ja mikäli käytät vieraampia käsitteitä, niin pyri aina selittämään käytännön esimerkin kautta mitä ne tarkoittavat. Kuvaile enemmän sitä mitä asiakkaasi saa, kuin miten aiot sen toteuttaa.

Hinta tai hinta-arvio

Hinnoittelu on tarjouksen kulmakivi ja se on aiheena sellainen, josta voisi kirjoittaa loputtomiin. Yrityksen on luonnollisesti tuotettava toiminnallaan katetta, mikä tarkoittaa, että asiakkaan maksaman hinnan pitää olla korkeampi kuin palvelun tai tuotteen toteutuksen kustannus. Asiakas ei kuitenkaan aina halua ostaa halvinta toimijaa vaan on usein halukas maksamaan preemiota laadusta ja luotettavuudesta. Tarjouksella on tässäkin iso rooli.

Hinnan tai hinta-arvion on hyvä olla selkeä ja läpinäkyvä. Älä pyri piilottamaan sitä vaan erittele selkeästi mistä lopullinen hinta koostuu. On hyvä tavan mukaista myös aina ilmoittaa erikseen arvonlisäverojen osuus ainakin kokonaishinnasta.

Yhteystiedot

Asiakkaalle on tietysti tärkeää ymmärtää kenen kanssa hän on tekemisissä - sillä kun kyse on tarjouksesta (eikä esimerkiksi verkkokauppaostoksesta) niin palvelu tai tuote ostetaan aina ihmiseltä. Kerro siis lyhyesti kuka olet ja erityisesti miten sinut tavoittaa. Suosittelemme lisäämään tarjoukseen myös kuvan sillä se tekee kokonaisuudesta vielä persoonallisemman ja helpommin lähestyttävän.

Ehdot

Tarjouksessa on tärkeää aina olla mukana ehdot sillä työn tai palvelun toimitus aloitusajankohtineen ja maksuaikatauluineen sisältää tavalla tai toisella ehtoja. On tosiaan hyvä ymmärtää, että asiakas hyväksyy työn ja hinnan lisäksi myös tarjouksen ehdot, ja pelkästään ehtoihin viittaaminen ei välttämättä riitä vaan niiden pitää myös olla tarjouksen liitteenä.

Referenssit ja asiakastiedot

Referenssit ovat osoitus siitä, että olet tehnyt tarjotun asian ennenkin ja sinuun voi luottaa. Referenssejä ei voi oikeastaan koskaan olla liikaa, mutta tietysti tarjoukseen ei kannata niitä kaikkia laittaa. Ne kannattaakin esittää sellaisessa muodossa, että ne ovat helposti kulutettavissa esimerkiksi videona, kuvina tai linkkinä nettisivuille tai sosiaaliseen mediaan.

Referensseihin ja yleisesti luotettavuuteen liitännäinen asia on asiakastiedot - mikäli ne ovat yritykselläsi hyvällä mallilla niin ne kannattaa ehdottomasti tuoda esiin tarjouksessa. Se on helppo tapa luoda läpinäkyvyyttä ja luottamusta.

Saateviesti

Saateviestiä ei kannata stressata vaan pidä se kohteliaana ja lyhyenä - anna tarjouksen puhua puolestaan.

Alla esimerkki hyvästä saateviestistä:

“Hei (Nimi),

Kiitos tarjouspyynnöstänne liittyen (aihe). Ohessa tarjous sovitun mukaisesti.

Palataan asiaan.

Ystävällisesti,

Jussi”

Ja loppukaneettina vielä: Tarjouksen on hyvä olla yleisilmeeltään ammattimaisen näköinen ja edustaa yrityksesi brändiä.

Tsemppiä tarjousten tekoon!


Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.