Saitko ”Domain verkkotunnuksesi.fi has exceeded the max defers and failures per hour (10/10 (100%)) allowed. Message discarded.” -virheilmoituksen kun koitit lähettää sähköpostia webhotellipalveluusi sisältyvästä postilaatikosta? Tässä tukiartikkelissa kerrotaan sen oireet, ongelman taustalla oleva tekninen syy ja miten sen voi välttää.
Ongelman oireet
Sähköpostiviestin lähettäminen epäonnistuu mistä tahansa verkkotunnuksesi postilaatikosta.
Saat viestin toimittaminen epäonnistui -ilmoituksen otsikon mukaisella virheellä. Toimitusvirhe voi kokonaisuudessaan näyttää esimerkiksi seuraavalta:
A message that you sent could not be delivered to one or more of its
Ongelman seuraus
Sähköpostitilisi on ylittänyt sallitun vastaanottajan/vastaanottajien päästä takaisin palautuneiden (englanniksi ”bounced”) viestien määrän 60 minuutin aikana, minkä seurauksena lähetysoikeutesi on estetty. Lähetyksen esto on väliaikainen ja poistetaan tunnin kuluttua.
Tämä esto on automaattinen ja tarpeellinen, jolla vältytään siltä, että lähetysoikeuden estosta tulisi pysyvä kolmannen osapuolten sähköpostipalvelimien, sekä postitusmustalistausoperaattoreiden toimesta.
Tekninen syy
Sähköpostiosoitteet joihin koitat verkkotunnukseltasi sähköpostia lähettää, jonka takia viestit ovat ponnahtaneet takaisin, voivat olla ominaisuuksiltaan seuraavia:
- kirjoitusvirheellisiä
- vanhentuneita
- pysyvästi suljettuja
- vastaanottajan postilaatikko on täynnä
Ei ole myöskään kovin tavatonta, että vastaanottajaorganisaation oma verkkotunnus, eli sähköpostiosoitteen @-merkin jälkeinen osa, on vanhentunut. Tässä tilanteessa mikään sähköpostin toimitus ei onnistu vastaanottajalle ja vastaanottajaan tulisikin olla yhteydessä muilla tavoin, esimerkiksi puhelimitse.
Ingressin esimerkissä ”10/10” näyttää sähköpostin lähettäjän epäonnistuneiden viestilähetysten kokonaismäärän, joka on kymmenen, eli 10/10. Kymmenen on myös puuttumiskynnys, josta epäonnistuneiden viestien laskemisen prosenttiosuus alkaa, eli 10/10. 100 % osoittaa, että 100 % tämän käyttäjän viestien toimituksista on epäonnistunut edellä mainittujen teknisten syiden johdosta. Yhteenvetona tämän perusteella voimme näin ollen todeta, että käyttäjä on lähettänyt yhteensä 10 viestiä joista 10 (100 %) viestin lähetys on epäonnistunut tai lähetystä on lykätty. Viestin lähetyksen lykkäys voi johtua väliaikaisesta virheestä – esimerkiksi verkkovirhe tai muu vastaava – vastaanottajapäässä.
Ongelman ratkaisu
Lähetyksen esto poistetaan automaattisesti 60 minuutin kuluttua siitä hetkestä, kun puuttumiskynnyksen mukainen virheellisiin sähköpostiosoitteisiin lähetettyjen viestien lähetysmäärä on tullut täyteen ja esto otettu käyttöön. Mikäli viestien lähetykset virheellisiin osoitteisiin jatkuvat, myös estoa jatketaan. Suosittelemme, että kun saat vastaavan kaltaisen virheilmoituksen, lopeta sähköpostin lähetys välittömästi ja odota tunti. Vasta tämän jälkeen sähköpostin lähetys on mahdollinen.
Suositukset sähköpostin massalähettämistä varten
Webhotelliin sisältyvää sähköpostia ei suositella massapostitusta varten. Mikäli sinulla on tarve lähettää sähköpostia monelle vastaanottajalle kerrallaan, on tähän tarkoitukseen kumppanillamme Ohjelmistoja.fi tarjolla ActiveCampaign-palvelu. Tämä on suosittu palvelu sähköpostimarkkinointiin ja -automaatioon sekä -tiedottamiseen. Sitä käyttää niin yksityishenkilöt, yhdistykset, kuin yrityksetkin. Katso lisää osoitteessa https://www.ohjelmistoja.fi/tuotteet/activecampaign/
Mikäli ActiveCampaign ei tunnu ”omalta” vaihtoehdolta – esimerkiksi mikäli massaviestien lähetystarve on vain kerran vuodessa – Louhen myymään Google Workspaceen sisältyvä Gmail sallii huomattavasti suuremmat viestinlähetysrajat. Esimerkiksi yhdessä sähköpostissa voi olla jopa 500 organisaation ulkopuolista vastaanottajaa ja lähetysraja yhdelle postilaatikolle on 2000 viestiä päivässä. Katso lisää Google Workspaceen sisältyvän Gmailin lähetysrajoista osoitteen https://support.google.com/a/answer/166852 kautta.