Email Deliverability - varmista sähköpostin perillemeno webhotellista

Muokattu: Ke, 2 Huhti, 2025 klo 1:19 PM





Sähköpostin perillemenoon vaikuttaa moni asia, mutta tähän voi tehokkaasti vaikuttaa asettamalla verkkotunnuksen nimipalveluun muutama lähettäjän todennuksen määrittelevä tietue. Lähetetyn sähköpostin luokittelu roskapostiksi tehdään aina vastaanottavalla postipalvelimella. Kytkemällä verkkotunnukselle SPF- ja DKIM-tietueet, tulkitsee vastaanottava palvelin viestit luotettavammaksi ja jolloin ne päätyvät varmemmin vastaanottajan saapuneet-kansioon.


HUOM: Noudata tämän artikkelin ohjeita vain, jos käytössäsi on webhotellin sähköpostipalvelu.

Tarkista verkkotunnuksen tekniset sähköpostimääritykset webhotellin Email Deliverability -toiminnolla

Email Deliverability -toiminto löytyy hallintapaneelin Email-valikosta:

Mikäli webhotelliin liitetyn verkkotunnuksen SPF- ja DKIM-tietueet eivät ole kunnossa, kertoo järjestelmä tästä varoituksin:

SPF-tietueen määrittely verkkotunnukselle

SPF-tietueella määritellään palvelimet ja palvelut, joista on sallittua lähettää sähköpostia verkkotunnuksella. Usein pelkän SPF-tietueen määritteleminen lisää merkittävästi sähköpostin tietoturvaa ja viestiliikenteen luotettavuutta. Lue tarkemmat ohjeet SPF-tietueen määrittelemiseksi tukiartikkelistamme: Sähköpostiviestien lähettäjän todennus SPF-tietueella

DKIM-tietueen määrittely verkkotunnukselle

DKIM perustuu avainpariautentikaatioon, jossa yksityinen sähköpostiviestin header-tietoon liitettävä avain tallennetaan salatussa muodossa sähköpostipalvelimelle (esim webhotelli) ja julkinen avain asetetaan verkkotunnuksen nimipalveluun. Viestin saapuessa vastaanottavalle palvelimelle, tehdään DKIM-tarkistus, jossa vastaanottava palvelin käyttää verkkotunnuksen nimipalvelussa olevaa julkista avainta varmistaakseen viestin lähteen purkamalla otsikkoon piilotetun allekirjoituksen. Julkinen avain tunnistaa, onko viesti tulossa oikealta lähettäjältä ja onko viestin sisältöä muokattu matkan varrella. DKIM-tarkistuksen epäonnistuessa saatetaan viesti suodattaa tai siirtää roskapostikansioon vastaanottajan sähköpostipalvelussa.

    1. Aloita DKIM-tietueen käyttöönotto luomalla DKIM-avain cPanelin Email Deliverability -näkymässä:

    2. Kopioi DKIM-tietueen Name-kentän arvosta default._domainkey osa. Kopio Value-kentän koko arvo.

Mikäli verkkotunnuksesi käyttää Louhen nimipalvelimia, aseta ohjaus Louhi Konsolin kautta.

HUOM: Palvelimella luotu DKIM-avain tulee lisätä myös muihin palveluihin joista on tarkoitus lähettää viestiä verkkotunnuksella.


DKIM-tietueen lisäys Louhi konsolissa

Voit lisätä DKIM-tietueen Louhi Konsolin verkkotunnushallinnasta kohdasta Palvelut -> Verkkotunnukset -> klikkaa verkkotunnusta -> DNS-tietueet -> Lisää uusi


Tietue: -kenttään tulee merkitä default._domainkey

Tyyppi: -kenttään valitaan arvoksi TXT

Osoite: -kenttään syötetään arvoksi cPaneelissa luotu julkinen DKIM-avain


Alla on esimerkkikuva lopputuloksesta.


Kun SPF ja DKIM on asetettu verkkotunnuksen nimipalveluun, odota hetki ja tee Email Deliverability -kohdassa uusi testi. Verkkotunnuksen kohdalla pitäisi nyt näkyä 'Valid':


Mikäli sähköpostin perillemenossa ilmenee vielä ongelmia, varmista että viestit lähetetään SPF:n ja DKIM:n mukaisilta palvelimilta.


Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.