Kun webhotelliin on luotu sähköpostitili cPanel -hallintapaneelissa, voi tilin ottaa käyttöön webmailin lisäksi erillisellä sähköpostiohjelmalla, kuten Outlookilla tai Thunderbirdillä.
Liitätkö tiliä Outlook 365 -sähköpostiohjelmaan? Lue ohje tilin liittämisestä: Louhen sähköpostin liittäminen Outlook 365 ohjelmaan.
Liitätkö tiliä Thunderbid- sähköpostiohjelmaan? Lue ohje tilin liittämisestä: Sähköpostitilin asettaminen Mozilla Thunderbird ohjelmaan
KÄYTÄ SEURAAVIA ASETUKSIA TILIN ASETTAMISEKSI:
Saapuvan postin asetukset:
Palvelin: whmXX.louhi.net (HUOM! Korvaa "XX" oman WHM -palvelimesi numerolla, esim. whm30.louhi.net. Palvelimen täytyy olla sama jossa Webhotellisi sijaitsee. WHM -palvelimen numeron saat selville Louhi Konsolista tai palvelunavausviestistä. Esimerkin "whmXX" ei ole oikea palvelin).
IMAP/POP: IMAP:illa viestit luetaan suoraan palvelimelta. POP:illa viestit ladataan oletusarvoisesti pois palvelimelta omalle päätelaitteelle. Suosittelemme IMAP -yhteyden käyttämistä, jolloin viesteistä jää kopiot palvelimelle.
Käyttäjätunnus: luomanne sähköpostiosoite
Salasana: sähköpostiosoitteelle määrittelemänne salasana
Porttiasetukset: IMAP portti: 993 (suositus) TAI POP3 portti: 995
Lähtevän postin asetukset:
Palvelin: whmXX.louhi.net (HUOM! Korvaa "XX" oman WHM -palvelimesi numerolla, esim. whm30.louhi.net. Palvelimen täytyy olla sama jossa Webhotellisi sijaitsee. WHM -palvelimen numeron saat selville Louhi Konsolista tai palvelunavausviestistä. Esimerkin "whmXX" ei ole oikea palvelin). Voit käyttää myös internet-operaattorisi SMTP -palvelinta.
Porttiasetukset: SSL: 465 (suositus) TAI Ei salausta: 587
Louhen SMTP -palvelin edellyttää autentikointia, eli kirjautumista samoilla tunnuksilla kuin saapuvan postin palvelimelle. Vaihtoehtoisesti voit käyttää internetoperaattorisi SMTP -palvelinta. Jos tilin lisäys ei onnistu tai sähköpostitili toimi SSL salauksella (465), kokeile tilin lisäystä ilman salausta (587)
Mitä eroa IMAP ja POP sähköpostityypeillä?
IMAPin avulla voit käyttää sähköpostia missä tahansa ja millä tahansa laitteella. Kun luet sähköpostiviestin IMAPilla, viestiä ei ladata tai tallenneta tietokoneeseesi, vaan luet sitä suoraan sähköpostipalvelusta. Voit siten tarkistaa sähköpostin eri laitteilla, missä päin maailmaa tahansa: puhelimella, tietokoneella tai kaverisi tietokoneella.
IMAP lataa viestin vain, kun napsautat sitä. Liitteitä ei ladata automaattisesti. Tällä tavoin voit tarkistaa viestisi paljon nopeammin kuin POPilla.
POP ottaa yhteyden sähköpostipalveluusi ja lataa sieltä kaikki uudet viestit. Kun ne on ladattu PC- tai Mac-tietokoneeseesi, ne poistetaan sähköpostipalvelusta. Kun sähköpostiviesti on ladattu, sitä voidaan siis käyttää vain samalla tietokoneella. Jos kirjaudut sähköpostiisi toisella laitteella, toisella laitteella aikaisemmin ladatut viestit eivät ole käytettävissä.
Lähetetyt viestit tallennetaan paikallisesti PC- tai Mac-tietokoneeseen, ei sähköpostipalvelimeen.
Moni Internet-palveluntarjoajaa (ISP) tarjoaa POP-sähköpostitilejä. Louhella suosittelemme aina sähköpostitilin tyypiksi IMAP:ia.
Mikäli ette saa tiliä toimimaan, kokeilkaa vielä seuraavia:
- Varmistakaa että käyttämänne tunnukset on oikein kirjautumalla sisään Louhen Webmailiin selaimen kautta osoitteessa whmXX.louhi.net/mail. Korvaa XX oman whm palvelimesi numerolla.
- Varmista että käyttämässänne laitteessa on asennettu uusimmat ohjelmistopäivitykset ja että käyttämänne sähköpostiohjelma on myös ajan tasalla. Vanhat sähköpostiohjelmat sekä laitteet joille valmistaja ei tarjoa enää päivityksiä eivät välttämättä ole yhteensopivia enää Louhen postipalvelimien kanssa.
- Kokeile tilin lisäystä toiseen sähköpostiohjelmaan. Tällä saadaan pois suljettua sähköpostiohjelmasta johtuvat ongelmat. Erilaisia sähköpostiohjelmia ovat mm. Windows Mail, Apple mail, Mozilla Thunderbird sekä Microsoft Outlook.
- Poista sähköpostitili ohjelmasta ja lisää se sinne uudestaan.
- Suosittelemme salatun yhteyden (SSL tai TLS) käyttöä sekä saapuva että lähtevän postin asetuksissa
- Jos sähköpostiohjelma ilmoittaa virheellisestä salasanasta, katkaise yhteys ja tarkista syötetyt käyttäjätunnus ja salasana – tunnus saattaa väliaikaisesti lukkiutua liian monen virheellisen kirjautumisyrityksen myötä. Jos epäilet että tunnuksesi on lukossa, ota yhteyttä tukeemme tai odota vähintään 15 minuuttia ennen uutta yritystä.
Mikäli artikkelista puuttuu tarvitsemasi ohje tai artikkelissa on virhe, ilmoita siitä asiakastukeemme.