Usein kysytyt kysymykset (UKK)

Muokattu: Ma, 17 Huhti, 2023 klo 10:54 AM



Louhen palveluihin liittyvät usein kysytyt kysymykset ja vastaukset.






Kotisivuni ovat toisella palveluntarjoajalla. Voiko teiltä tilatun verkkotunnuksen ohjata nykyisiin kotisivuihini?
Kyllä voi. Domainin tilauksen yhteydessä voit asettaa URL / FRAME -edelleenohjauksen nykyisiin kotisivuihisi. Voit myös asettaa A-tietueella ohjauksen IP-osoitteeseen. Tietueita voi päivittää Louhi Konsoli -palvelun kautta myös tilauksen aktivoinnin jälkeen. Tarvittavat asetukset ja ohjeet ohjauksen tekoon saat kotisivujesi palveluntarjoajalta.



Saan ilmoituksen "sivustosi ei ole turvallinen", miten toimin?

Yhteytesi ei ole salattu eli sivustoltasi puuttuu SSL-varmenne. Myös Google on alkanut suodattamaan hakutuloksilta pois sivustoja, jotka Google luokittelee turvattomiksi. Yksittäiselle verkkotunnuksellesi saat tilattua meiltä SSL-sertifikaatin kauppamme kautta. Webhotelli Perus, Rajaton sekä Voima -paketteihin sisältyy SSL-sertifikaatti. Sertifikaatin toiminnan saat testattua kirjoittamalla verkkotunnuksen alkuun https:// , esim. https://louhi.fi. Kysy lisää asiakaspalvelustamme.



Kuinka uusin verkkotunnukseni voimassaolon?

Verkkotunnuksen voimassaolon saa uusittua maksamalla palveluun kuuluvan laskun, joka toimitetaan n. 1 kk ennen laskutuskauden vaihtumista. Verkkotunnus on mahdollista uusia 1, 2 ,3 ,4 tai 5 vuodeksi kerrallaan.



Sivustoni ilmoittaa "verkkotunnus on varattu asiakaallemme"?

Uutta verkkotunnusta tilattaessa liikenne on oletuksena ohjattu kyseiselle Louhen sivustolle. Verkkotunnuksen liikenteen saat ohjattua tilausvaiheessa tai myöhemmin Louhi konsolin kautta haluamaasi palveluun.



Kuinka siirrän olemassa olevan verkkotunnuksen Louhelle ylläpitoon?

Olemassa olevan verkkotunnuksen saat siirrettyä meille pyytämällä nykyiseltä verkkotunnusvälittäjältäsi verkkotunnukselle siirto- / välittäjänvaihtoavaimen. Avaimella saat tilattua verkkotunnukselle siirron kauppamme kautta osoitteessa kauppa.louhi.fi.



Mistä saan verkkotunnukselleni siirto- / välittäjänvaihtoavaimen?

Kirjaudu Louhi konsoli palveluun osoitteesta https://kauppa.louhi.fi/console. Valitse siäänkirjautumisen jälkeen 'Verkkotunnukset' -> 'Tilaa välittäjän vaihtoavain'.



Tilaamaani palvelua ei vielä ole aktivoitu. Miksi?
Aktivoimme tilaukset, kun tilauksesta luodun laskun suoritus kirjautuu järjestelmäämme. Mikäli maksat tilauksen verkkomaksuna Louhi Konsolin kautta, aktivoidaan tilaus heti. Mikäli valitset laskutustavaksi postitse, tulee palvelun aktivointiin vähintään 3-4 vrk viive (laskun postitus ja laskun maksu).


En ole saanut laskua postitse. Mitä teen?
Laskut löytyvät aina toimitustavasta riippumatta Louhi Konsoli -palvelun 'Laskut'-valikon kautta. Kirjaudu Louhi Konsoli -palveluun ja maksa avoin lasku verkkomaksuna. Näin varmistat palvelusi jatkon katkoitta. Muistathan myös ilmoittaa meille uudet yhteystietosi, mikäli ne ovat vaihtuneet. Meille ne eivät päivity väestörekisterijärjestelmän kautta. Tiedot saat päivitettyä suoraan kirjautumalla Louhi Konsoliin tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.



En ole saanut minulle lähetettyä sähköpostia, missä vika?
Tarkista ensin roskapostikansiosi. Mikäli käytössäsi on toisen palveluntarjoajan postipalvelimet kuin Louhen, varmista että vika ei ole heidän päässään. Tämän jälkeen voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme ja pyytää selvitystä asiaan. Kerro myös mahdollisesta virheilmoituksesta tai toimita se suoraan meille osoitteeseen tuki@louhi.fi. Tarvitsemme viestistä lähettäjän ja vastaanottajan sähköpostiosoitteet ja mahdollisimman tarkan lähetysajan.



Olen poistanut sähköposteja tai materiaalia webhotellistani, onko niitä mahdollista enää palauttaa?

Varmuuskopiot webhotelleistamme löytyvät 7 vrk ajalta. Mahdollisissa materiaalin palautuksiin liittyvissä asioissa ole yhteydessä tukeemme tuki@louhi.fi, jolloin selvitämme onko materiaalia vielä mahdollista palauttaa. Kerro viestissäsi, miltä sivustolta ja miltä ajalta tiedostoja on poistettu ja minkä nimisiä, mikäli tiedossa.



Olen unohtanut Louhi Konsoli -tunnukset, mistä saan uuden?

Asiakastunnukset on mahdollista palauttaa Louhi Konsolin kirjautumisosoitteessa https://kauppa.louhi.fi/console klikkaamalla 'Unohtuiko salasana?'-linkkiä. Syötä seuraavaksi asiakastietoihin tilaajaksi merkitty sähköpostiosoite, niin lähetämme palautusviestin sähköpostiisi.



Sivustollani on ilmoitus "This account has been suspended", mitä teen?

Syynä saattaa olla esimerkiksi päättynyt sopimuskausi. Ongelmatapauksissa ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Mikäli olet ostanut palvelusi jonkin jälleenmyyjämme kautta, pyydämme olemaan yhteydessä suoraan heihin.


Olen unohtanut hallintapaneelin (cPanel) tunnukset, mistä saan uudet?

Hallintapaneelin tunnukset saat palautettua Louhi konsolin kautta https://kauppa.louhi.fi/console. Valitse etusivulta 'Palvelut'-välilehti -> klikkaa kyseistä Webhotellia -> 'Palauta salasana'. 


Salasana toimitetaan asiakastiedoissa merkityn tilaajan sekä mahdollisten teknisten henkilöiden sähköpostiosoitteisiin. Viestissä saattaa toisinaan kestää useita minuutteja. Mikäli ette pääse kirjautumaan Oma Louhi -palveluun, voitte olla yhteydessä suoraan sähköpostitse osoitteeseen tuki@louhi.fi tai puhelimitse 09 31 581 080.



Laskuni on hyvitetty, mitä tämä tarkoittaa?

Lasku on mitätöity eli siihen emme enää ota maksusuorituksia vastaan. Mikäli haluat jatkaa palvelun käyttöä, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.



Sain sähköpostia otsikolla "IMMEDIATE VERIFICATION required for..." Vaatiiko tämä minulta toimenpiteitä?

Uudet ICANN:in käytännöt vaativat, että uusia verkkotunnuksia rekisteröidessä ja vanhoja rekisteröintejä jatkaessa verkkotunnuksen omistajan sähköpostiosoite tulee vahvistaa 14 päivän sisällä rekisteröinnistä tai jatkorekisteröinnistä.
Mikäli vahvistusta ei suoriteta 14 päivän sisällä, verkkotunnus lakkaa toimimasta kunnes vahvistus on suoritettu.
Vahvistus suoritetaan vain kerran jokaisen sähköpostiosoitteen kohdalla. Jatkossa saat kerran vuodessa vahvistusviestin sähköpostiisi, jota kautta yhteystiedot täytyy vahvistaa, että ne ovat ajan tasalla.

ICANN on verkkotunnusasioista päättävä kansainvälinen järjestö ja uuden käytännön tarkoitus on varmistaa, että verkkotunnukseen on liitetty toimiva sähköpostiosoite.

Domainin julkisia whois-tietoja voit tarkastella ja muuttaa Louhi Konsolin kautta. Jos asiakastunnuksesi ovat hukassa, voit tilata uudet kirjautumissivun linkistä 'Oletko unohtanut salasanasi'.



Kuinka irtisanon palveluni/sopimuksen?

Louhella sopimus tulee irtisanoa aina erikseen. Esimerkiksi palvelun siirto toiselle taholle ei riitä palvelun irtisanomiseksi, vaan tästä tulee aina ilmoittaa. Irtisanomisilmoituksen voit tehdä Louhi Konsoli -palvelun kautta kohdasta sopimukset tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme







Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.