Asiakastietojen päivittäminen (Louhi Konsoli)

Muokattu: Ti, 17 Marras, 2020 at 5:11 PM


Asiakastietojen pitäminen ajantasalla on tärkeää, jotta tavoitamme asiakkaamme tärkeiden tiedotteiden osalta ja jotta laskut löytävät perille. Lisäksi asiakkuuteen merkittyjä yhteystietoja käytetään asiakkaan yhteyshenkilöiden tunnistamiseen. Siksi on tärkeää, että asiakkuuteen merkityt yhteystiedot ovat ajantasalla ja oikeilla valtuuksilla suhteessa muutospyyntöihin, tilauksiin ja sopimusten hallintaan. Näin voimme palvella teitä turvallisesti ja mahdollisimman jouhevasti.


Asiakastietojen päivittäminen


Yhteystiedon muokkaaminen tai poistaminen

  • Klikkaa muokattavan yhteystiedon kohdalla painiketta 'Muokkaa':


  • Tee tarvittavat muutokset yhteystietoihin ja paina 'Tallenna'
  • Voit poistaa yhteystiedon  'Poista'-painikkeesta kyseisen yhteystiedon kohdalla.

Uuden yhteystiedon luonti

  • Asiakkuudessa voi olla useampi yhteystieto.
  • Voit tehdä kokonaan uuden yhteystiedon asiakkuuteen klikkaamalla painiketta 'Lisää uusi':


Eri yhteystietotyyppien erot - eri roolit


Tilaaja - Asiakkuuden ensisijainen yhteystieto, jolla täydet hallintaoikeudet tiliin ja sen palveluihin. Saa tilaajalle kohdistetut tiedotteet sekä ilmoitukset. Tilaajalla on oikeus tilata palveluita asiakkaan nimiin. Joka tilissä on oltava aina yksi ja vain yksi Tilaaja-roolilla oleva yhteystieto. 


Laskutus - Yhteystieto, jolle laskut kirjataan ja johon laskut toimitetaan (HUOM: Laskutettava taho on aina henkilö/yhteisö/yritys jonka nimissä asiakkuus on). Joka tilissä on oltava aina yksi ja vain yksi yhteystieto, jolla on Laskutus-rooli. Se voi olla myös ainut rooli - esimerkiksi yrityksen ostolaskuista vastaava.  


Yhteyshenkilö - Yhteyshenkilöksi merkityllä yhteystiedolla on hallintaoikeudet asiakkuuteen sekä sen alla oleviin sopimuksiin ja palveluihin. Yhteyshenkilöllä on oikeus tilata palveluita asiakkaan nimiin.

Myös luotettavan kumppanin edustajan voi valtuuttaa yhdeksi yhteyshenkilöksi. Tätä kannattaa harkita, jos on esimerkiksi ulkoistanut verkkosivuston kehittämisen tai IT-tuen ja muutoksia tarvitaan usein. Samalla kuitenkin tulee  muistaa päivittää yhteystiedot, jos näissä suhteisssa tapahtuu muutoksia.


Uutiskirje - Merkinnän omaava kontakti saa Louhelta uutiskirjeitä.


Yhdellä yhteystiedolla voi olla useampia rooleja. Asiakkuudessa tulee kuitenkin olla aina yksi ja vain yksi Tilaaja-roolilla oleva yhteystieto  ja samoin aina yksi ja vain yksi Laskutus-roolilla oleva yhteystieto. 


Esimerkkejä

  • Asiakkuudessa vain yksi yhteystieto: Tilaaja-, Laskutus-, Yhteyshenkiö- ja Uutiskirje-roolit kaikki yhdellä ja samalla yhteystiedolla
  • Asiakkauudessa kaksi yhteystietoa ja halutaan lähettää laskut eri yhteystiedolle käsiteltäväksi:
    1. yhteystieto: Tilaaja-, Yhteyshenkilö- ja Uutiskirje-roolit
    2. yhteystieto: Laskutus-rooli (esim. talousvastaava)
  • Asiakkauudella neljä yhteystietoa, joista yksi luotetulle kumppanille ylläpidon ja muutosten tekemistä varten:
    1. yhteystieto: Tilaaja- ja Uutiskirje-roolit 
    2. yhteystieto: Laskutus-rooli (esim. talousvastaava)
    3. yhteystieto: Yhteyshenkilö- ja Uutiskirje-roolit (esim. yrityksen oma IT-tuki tai markkinointivastaava)
    4. yhteystieto: Yhteyshenkilö-rooli (esim. kumppanin edustaja)

Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Sorry we couldn't be helpful. Help us improve this article with your feedback.