Verkkolaskutuksen aktivointi

Muokattu: Ma, 25 Tammi, 2021 at 3:19 PM





Louhen asiakkaiden on mahdollista vastaanottaa palvelulaskut sähköisesti omaan verkkolaskutuspalveluun tai verkkopankkiin. Verkkolaskutus on luotettavin tapa lähettää ja vastaanottaa palvelulaskut ja se tekee myös laskujen käsittelystä selkeämpää ja nopeampaa. Verkkolaskuihin ei lisätä kirjelaskuihin kuuluvaa 1,50€ laskutuslisää. Oheisessa ohjeessa kerromme miten verkkolaskutuksen kytkeminen yritysasiakkuuteen sekä henkilöasiakkuuteen.


Verkkolaskutuksen kytkentä yritysasiakkuuteen

Yrityksen verkkolaskutuksen kytkemiseksi asiakkuuteen tulee Louhelle ilmoittaa verkkolaskutusosoite sekä verkkolaskuoperaattori. Ilmoittaminen tapahtuu Louhi Konsoli -palvelussa.

  1. Kirjaudu Louhi Konsoliin asiakastunnuksiasi käyttäen
  2. Klikkaa Louhi Konsolin sivuvalikosta 'Tilin asetukset' linkkiä
  3. Klikkaa 'Muokkaa' -painiketta ja syötä Verkkolaskutusosoite, valitse verkkolaskutuoperaattori ja valitse laskun toimitustavaksi 'Posti/Verkkolasku'.
  4. Klikkaa 'Tallenna'

Muutoksen jälkeen kirjatut palvelusopimuslaskut toimitetaan sähköisesti verkkolaskuina.


Verkkolaskutuksen kytkentä henkilöasiakkuuteen

Henkilöasiakkaiden kohdalla puhutaan usein e-laskusta. Louhelta on mahdollista tilata laskut e-laskuina oman verkkopankin kautta. Hae laskuttajaa nimellä 'LOUHI NET OY'. Tunnistautumista varten tarvitset viimeisimmän laskun numeron. Laskun numerot näet Louhi Konsoli -palvelussa. Vaihda tämän jälkeen laskuntoimitustavaksi 'Posti/Verkkolasku' Louhi Konsolissa:

Muutoksen jälkeen kirjatut palvelusopimuslaskut toimitetaan sähköisesti verkkolaskuina.

HUOM: Henkilöasiakkuuksiin ei ole mahdollista liittää yrityksen verkkolaskutusta. Ota yhteys asiakaspalveluun, mikäli haluat siirtää sopimuksesi yrityksen nimiin.


Laskutustavan valinta uusiin tilauksiin

Uusia palveluita tilattaessa tulee verkkolaskutusasiakkaan valita 'Lasku postitse', jotta sopimuksen laskut lähtevät verkkolaskuina. Muussa tapauksessa sopimuksen laskutustavaksi valitaan sähköposti ja tulevia laskuja varten tulee toimitustapa käydä määrittelemässä uudelleen Louhi Konsolin 'Tilin asetukset' -valikossa.


Ongelmia laskujen vastaanotossa?

Lähetämme laskuista aina ilmoitukset sähköpostitse. Mikäli ilmoituksen mukana on PDF-muotoinen lasku liitteenä, ei sopimukselta ole välttämättä lähtenyt lasku verkkolaskuna. Varmista tässä tapauksessa oikea laskutustapa tuleville laskuille kirjautumalla Louhi Konsoli -palveluun ja 'Tilin asetukset' -valikossa valitsemalla toimitustavaksi 'Posti/Verkkolasku' ja 'Tallenna'. Näin oikea laskutustapa astuu myös niille sopimuksille, joilla se oli väärin.

Joissain tapauksissa yritysasiakkaille on saattanut jäädä kuluttajaverkkolaskujen vastaanottoilmoitus voimaan, jolloin yritysverkkolaskujen lähetys ei onnistu. Koita tässä tapauksessa kytkeä kuluttajaverkkolaskutus pois päältä.





Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Sorry we couldn't be helpful. Help us improve this article with your feedback.