Kaksivaiheisen autentikoinnin aktivointi asiakastiliin

Muokattu: Pe, 14 Huhti, 2023 klo 4:55 PM





Kaksivaiheisella autentikoinnilla eli 2FA:lla on mahdollista lisätä merkittävästi oman asiakastilin tietoturvaa. Asiakkaidemme tilien kautta hallinnoidaan usein vähintään verkkotunnuksia, joten kaksivaiheisen autentikoinnin kytkeminen omaan asiakastiliin on erityisen suositeltavaa.


Kaksivaiheisen autentikoinnin kytkeminen asiakastiliin

Kaksivaiheista autentikointia varten tarvitset erillisen autentikaattorisovelluksen. Käytämme kaksivaiheisessa autentikoinnissa aikaperusteiseen salasanaan (TOTP) pohjautuvaa tekniikkaa, joten voit vapaasti valita käytettävän sovelluksen, kunhan se tukee TOTP:tä. Sovellus kannattaa useimmiten asentaa omaan matkapuhelimeen. Suosittuja autentikaattorisovelluksia ovat muun muassa:

Kun olet asentanut sovelluksen matkapuhelimeesi, mene Louhi Konsoliin ja kirjaudu sisään asiakastunnuksillasi. Mene kohtaan 'Tilin Asetukset' ja klikkaa 'Ota 2-vaiheinen tunnistautuminen käyttöön' -painiketta.

Skannaa autentikaattorisovelluksella avautuva QR-koodi ja syötä tämän jälkeen saamasi koodi kohdan 2 tekstikenttään. Klikkaa 'Vahvista':

Kaksivaiheinen autentikointi on tämän jälkeen kytketty asiakastiliisi. Seuraavan kerran kirjautuessasi sinulta kysytään tunnuksen ja salasanan lisäksi myös autentikaattorisovelluksesta saatavaa koodia.


Kaksivaiheisen autentikoinnin kytkeminen pois asiakastililtä

Mikäli olet vaihtamassa autentikaattoria tai haluat muusta syystä ottaa pois kaksivaiheisen autentikoinnin käytöstä, onnistuu se Tilin Asetuksista klikkaamalla 'Poista 2-vaiheinen tunnistautuminen käytöstä' -painiketta. Ominaisuuden poiskytkemiseksi tulee autentikaattorista syöttää vielä kerran koodi avautuvaan tekstikenttään.


Autentikaattorisovellus on poistunut käytöstä enkä pääse enää tililleni - mitä teen?

Ota yhteys asiakaspalveluun kaksivaiheisen autentikoinnin poiskytkemiseksi tililtä. Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme asiakkuuteen merkitystä sähköpostiosoitteesta tai puhelinnumerosta, niin voimme tunnistaa yhteydenottajan.



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.